| View previous topic :: View next topic |
| Dienen artsen tegen besnijdenis van jongens te zijn ? |
| Ja, ze moeten tegen zijn |
|
33% |
[ 4 ] |
| Nee, ze moeten neutraal zijn |
|
58% |
[ 7 ] |
| Nee, ze moeten voor besnijdenis zijn |
|
8% |
[ 1 ] |
|
| Total Votes : 12 |
|
| Author |
Message |
BesnedenMan
|
|
| Back to top |
|
 |
BesnedenMan
|
Posted: Fri May 28, 2010 7:08 pm Post subject: |
|
|
| Mijn mening: politici moeten hierover beslissen, artsen dienen neutraal te zijn |
|
| Back to top |
|
 |
Douwe
|
Posted: Sat May 29, 2010 12:29 am Post subject: |
|
|
| Ik vind ook dat ze neutraal moeten zijn hier over. |
|
| Back to top |
|
 |
Leo
|
Posted: Sun May 30, 2010 10:04 pm Post subject: |
|
|
| Ik vind dat een arts hier tegen moet zijn wanneer het zonder medische reden en niet op vraag van de persoon zelf gebeurt. Het gaat zelfs in tegen de eed van Hippocrates, die elke arts dient te onderschrijven. Ik vind ook niet dat de politiek hier de norm te stellen heeft heel eerlijk gezegd, zij zijn hiervoor in mijn ogen slechter geplaatst dan een arts. Een arts hoort inderdaad neutraal te zijn, maar elke beslissing moet in het belang van de patient genomen worden, en wanneer een niet medisch noodzakelijke besnijdenis wordt uitgevoerd is dit in mijn ogen ook niet in het belang van de patient. |
|
| Back to top |
|
 |
Blote-eikel
|
Posted: Wed Jun 02, 2010 1:57 pm Post subject: |
|
|
| Leo wrote: | | elke beslissing moet in het belang van de patient genomen worden, en wanneer een niet medisch noodzakelijke besnijdenis wordt uitgevoerd is dit in mijn ogen ook niet in het belang van de patient. |
Uit heel veel onderzoek blijkt heel duidelijk dat besnijdenis de kans op HIV/AIDS vermindert.
HIV/AIDS is nog altijd een dodelijke ziekte en waarvoor heel zware medicijnen geslikt moeten worden.
Zeker besnijdenis ALLEEN, zal niet helpen tegen HIV. Condoomgebruik is nog veel belangrijker EN ALTIJD NODIG ter bescherming tegen HIV.
Maar helaas is de realiteit anders. Teveel mensen gebruiken geen condoom, hebben er net geentje "in the heat of the moment", het condoom kan scheuren enz.
Als door jongens te besnijden zelfs maar een klein aantal besmettingen met zo een afschuwelijke ziekte als HIV/AIDS voorkomen kan worden, dan vind ik dat ZEKER WEL in het belang van de patient. |
|
| Back to top |
|
 |
Leo
|
Posted: Fri Jun 04, 2010 5:47 pm Post subject: |
|
|
Ik ga de discussie niet opnieuw openen rond de kleine vermindering van de kans op het verspreiden van het HIV-virus. Ik geloof inderdaad de wetenschappelijke studies ter zake, maar ik vind dat geen echt argument om daarom zonder een andere medische reden voor te gaan besnijden. De kans op overdracht wordt zeker niet 0 en dat betekent ook dat er voor besneden mannen een evengrote nood is om altijd voorzorgen te nemen. Anders is het in 3de wereldlanden, waar ik er wel van overtuigd ben dat het daar in zekere zin zinvol is, maar in onze maatschappij vind ik dit argument niet afdoende. Zolang ik geen vaste partner heb zal ik nooit zonder condoom vrijen, dat risico wil ik simpelweg niet lopen....
Als je mijn vorige post leest merk je ook dat het verhaal dat ik vertel zeker wel enige nuance heeft, maar ik vind jouw argumentatie om daarom altijd voor een besnijdenis te pleiten wel kort door de bocht. |
|
| Back to top |
|
 |
Blote-eikel
|
Posted: Fri Jun 04, 2010 6:37 pm Post subject: |
|
|
Leo:
Ik pleit zeker niet zomaar altijd voor besnijdenis, ik heb gestemd dat "artsen neutraal moeten zijn".
Het enige wat ik wilde stellen, is dat er zeker enige medische voordelen aan een besnijdenis zitten en dat ik ouders die voor een besnijdenis voor hun zoon kiezen, kan begrijpen.
Zelfs al worden jongens om religieuze redenen besneden, de medische voordelen zijn er nog steeds.
Natuurlijk, er zijn ook een aantal minpunten van besnijdenis op te noemen.
Ik ben het zeer eens met de richtlijn van de Amerikaanse kinderartsen die grosso modo stelt dat er geen duidelijke reden is om alle jongetjes automatisch bij de geboorte te besnijden, maar dat als ouders er wel voor kiezen, dat daar ook niks op tegen is, omdat de voordelen en nadelen van een besnijdenis in balans zijn.
Vind je dit genuanceerder?  |
|
| Back to top |
|
 |
Leo
|
Posted: Fri Jun 04, 2010 8:50 pm Post subject: |
|
|
Zeer zeker genuanceerder, hoewel ik een andere conclusie trek dan jij, maar verschillen van mening moeten er zijn, anders zag de wereld er maar saai uit  |
|
| Back to top |
|
 |
jeroen002
|
Posted: Sun Jun 06, 2010 10:09 am Post subject: |
|
|
| Blote-eikel wrote: | Leo:
Ik pleit zeker niet zomaar altijd voor besnijdenis, ik heb gestemd dat "artsen neutraal moeten zijn".
Het enige wat ik wilde stellen, is dat er zeker enige medische voordelen aan een besnijdenis zitten en dat ik ouders die voor een besnijdenis voor hun zoon kiezen, kan begrijpen.
Zelfs al worden jongens om religieuze redenen besneden, de medische voordelen zijn er nog steeds.
Natuurlijk, er zijn ook een aantal minpunten van besnijdenis op te noemen.
Ik ben het zeer eens met de richtlijn van de Amerikaanse kinderartsen die grosso modo stelt dat er geen duidelijke reden is om alle jongetjes automatisch bij de geboorte te besnijden, maar dat als ouders er wel voor kiezen, dat daar ook niks op tegen is, omdat de voordelen en nadelen van een besnijdenis in balans zijn.
Vind je dit genuanceerder?  |
Wat noem jij dan minpuntten van een besnijdenis?? |
|
| Back to top |
|
 |
Blote-eikel
|
Posted: Sun Jun 06, 2010 3:56 pm Post subject: |
|
|
[quote="jeroen002"] | Blote-eikel wrote: | Leo:
Wat noem jij dan minpuntten van een besnijdenis?? |
Voor mij zijn er geen echte minpunten, ik doelde eigenlijk op mogelijke complicaties van de ingreep maar die zijn er maar weinig en bijna nooit ernstig.
Ik vind de voordelen van besneden zijn daar torenhoog boven uitsteken. |
|
| Back to top |
|
 |
|